آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

ویژگی های مقایسه ای پشم سنگ و پشم شیشه ی معدنی

2018,04,14

پشم سنگ یا پشم شیشه معدنی؟

شرایط فنی و همچنین خواسته های سطح بالای کاربران ساختمان ها، نیاز به استفاده از بهترین و با کیفیت ترین مواد در روند ساخت و ساز را مشخص کرده است. فضای که ما بیشترین زمان خود را در آن سپری می کنیم باید گرمای مناسب و آسایش صوتی داشته باشد و همچنین ایمنی آتش سوزی در آن رعایت شده باشد. بنابراین، توجه به انتخاب مواد عایق در مرحله طراحی بسیار اهمیت دارد.

 عایق کنافی نام محصولی است که راه حل های کیفی بر اساس ویژگی های سطح بالای محصولات، مواد عایق ساخته شده از سنگ و پشم شیشه ارائه می دهد. اگر چه هر دو مواد – پشمی- مدت  زمان زیادی  است که در بازار وجود داشته اند، اما هنوز هم ابهاماتی در رابطه با تفاوت ها و تشابهات، زمینه های کاربرد و منشاء آنها وجود دارد.

ما در این مقاله به شما تعریف و تفاوت هر دوی این مواد را ارائه می دهیم  که تصمیم گیری شما در هنگام خرید، آسان و سریع تر می کند.

 درباره ی مواد:

پشم سنگ و پشم شیشه با توجه به منشاء معدنی هر دو در  گروه پشم های معدنی قرار می گیرند:

  • پشم سنگ معدنی دارای منشا آتشفشانی است: دولومیت ، دیاباز و بازالت .
  • پشم شیشه ی معدنی از شن و ماسه و سرباره شیشه ساخته شده است.

فرایند تولید مشابه است: مواد خام در دمای بالا ذوب شده، «گدازه» تشکیل شده است، که پس از آن با استفاده از چرخهای دارای نیروی گریز از مرکز به الیاف ظریف تبدیل می شوند. این الیاف بصورت نمد درآمده و سپس محصول نهایی بعد از پردازش ساخته  می شود.

 ویژگی های مقابله ای الیاف

پشم سنگ معدنی پشم شیشه ی معدنی
الیاف کوتاه الیاف بلند
چگالی بیشتر از محصول از 30 تا 200kg / m3 چگالی کمتر محصول از 11 تا 45kg / m3
مقاومت بالا در برابر فشار مقاومت کمتر در برابر فشار
λ در محدوده ی 0.035 تا 0.039w / mK λ در محدوده ی  0.032 تا 0.044w / mK
جاذب انرژی صوت جاذب انرژی صوت
مواد غیر قابل احتراق کلاس A1 مواد غیر قابل احتراق کلاس A1
حداکثر دمای کار 750 درجه سانتی گراد حداکثر دمای کار 230 درجه سانتی گراد
مقاومت خیلی بالا در برابر آتش مقاوم در برابر آتش
دمای ذوب بالا بیش از 1000 درجه سانتی گراد دمای ذوب پایین حدود 700 درجه سانتی گراد
استحکام کششی کم استحکام کششی بالا
توان کششی پایین تر توان کششی بالاتر
بسیار مقاوم در برابر آسیب های مکانیکی در طول حمل مقاوم در برابر آسیب های مکانیکی در طول حمل

طبق ویژگی های ذکر شده می توان نتیجه گرفت که هم پشم شیشه و هم پشم سنگ دارای شرایط زیر هستند:

  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • حفاظت از آتش
  • ماندگاری طولانی (از نظر عمر ساختمان)
  • مقاوم دربرابر رطوبت و بخار (اتاق نفس)
  • مقاوم در برابر میکروارگانیسم ها و مواد شیمیایی
  • بی خطر برای محیط زیست

چه زمانی باید پشم معدنی سنگی  انتخاب کرد؟

  1. در صورت نیاز به حفاظت بالا نسبت به آتش:

با توجه به ساختار آن و نقطه ذوب بسیار بالا (بیش از 1000 C ) پشم سنگ در حفاظت از آتش ایده آل است – عملکرد مواد مقاوم در برابر آتش حفاظت از فروریختن ساختمان در صورت بروز آتش سوزی، و همچنین فعال سازی خروجی ایمن برای افراد ساختمان (به عنوان مثال در داخل و خارج از دیوار، فولاد سازه ها ..). پشم معدنی سنگی اجازه نمی دهد که شعله اجازه ی گسترش نمی دهد(کلاس A1)  و گسترش آتش و گازهای سمی را متوقف می کند که این مساله علت 89 درصد مرگ ها تا الان بوده است.

  1. کار در دمای بالا

پشم سنگ دارای درجه حرارت بسیار بالا برای کار می باشد(تا 750 درجه سانتی گراد) و آن را به عنوان  عایق های حرارتی ایده آل در دمای بالا نموده است(در صنعت، برای عایق کاری لوله ها و بویلرها).

  1. ساختارهای سبک( سبک سازه ها):

حفاظت حرارتی در تابستان (به عنوان مثال سقف های دارای تیرچه و تیر). بهترین مواد عایق در تابستان مواردی هستند که در انتقال گرما از محیط خارجی به داخل ساختمان تاخیر ایجاد کنند، که به انها مواد با ماندگاری حرارتی بالا گفته می شود. پرسیستنک حرارتی مقدار گرمایی است که ماده نسبت به چگالی مواد انباشته می کند، یعنی هرچه تراکم بالاترباشد، پرسیستنک حرارتی بالاتر خواهد بود.

  1. قدرت فشرده سازی بالا

این ویژگی در مکان هایی اهمیت است که فشار زیادی را متحمل می شوند (کف و سقف های مسطح). پشم سنگ معدنی با توجه به ساختار و تراکم بالا، عملکرد کف و سقف را بدون کاهش خواص عایق حرارتی و صوتی بهتر خواهد کرد.

  1. ایمنی زیست محیطی محصولات

هم پشم سنگ و هم پشم شیشه ساخته شده در شرکت عایق کناف برای سلامت مردم غیر مضر هستند- EUCEB (انجمن اروپایی صدور گواهینامه برای تولید کنندگان پشم های معدنی)، که نشان دهنده گواهی صادر شده توسط یک نهاد مستقل می باشد و تضمین می کند که محصولات پشم دارای مواد غیر سرطانی است. نگرانی فزاینده ای در کشورهای توسعه یافته در مورد اتلاف انرژی و گرم شدن کره زمین  وجود دارد و صرفه جویی در انرژی به نوعی پیش زمینه بدل شده است. از آنجا که ساختمان های مسکونی به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان انرژی شناسایی شده اند(40٪ از کل انرژی مصرفی و در صربستان تا حد 47٪) ، میزان مصرف انرژی هم در ساختمان های جدید و هم در خانه های قدیمی به روز شده بسیار مورد توجه قرار گرفته است.عایق پشم شیشه ی معدنی نسبتا ارزان است و برای صرفه جویی انرژی ساختمان های مسکونی مناسب است. به بندی دیوارها، کف و سقف دارای عایق می تواند درجه حرارت دلپذیر در تمام فصول داشته باشد و نیاز به گرمایش و سرمایش را کاهش دهد که هزینه انرژی را به حداقل می رساند. عایق نصب شده یک روش مقرون به صرفه و مادام العمر است  و عمر آن به اندازه ی عمر ساختمان می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments