آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ

2020,10,05
تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ

برای تشخیص تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ ابتدا باید اطلاعاتی در باره این دو محصول داشته باشیم. تا بتوانیم در نهایت, یکی از آن ها را انتخاب کنیم. اما به طور کلی همیشه این سوال بوده است که بین این عایق های تولید شده کدام یک بهتر است؟

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه نوعی عایق است که از ذوب شیشه تولید می شود. ضخامت پشم شیشه بین 2.4 الی 4.6 میکرون است. به دلیل ضخامت کم بسیار نرم است.

الیاف پشم شیشه به شکل سوزنی است و اگر مستقیما با دست و پوست برخورد داشته باشد موجب بیماری های پوستی می شود. همچنین اگر وارد دهان و ریه شود موجب بیماری های تنفسی و ریوی می شود. و زمانی که با چشم تماس پیدا کند خطرات بسیاری را در پی خواهد داشت. بنابراین هنگام استفاده از پشم شیشه باید از تماس مستقیم با آن جلوگیری کرد. باید از لباس ها, دستکش ها, عینک های مخصوص استفاده کرد.

پشم شیشه در برابر آتش دچار حریق نمی شود. اما اگر دما بالا رود سریعا ذوب می شود و گاز سمی تولید و در محیط پخش می کند. تحمل حرارتی پشم شیشه چیزی در حدود 250 درجه سانتی گراد است.

بیشترین کاربردهای پشم شیشه در صنعت ورق سازی و تولید ابزار آلات صنعتی است.

پشم سنگ چیست؟

درباره پشم سنگ در مقاله ای جداگانه مفصل به توضیح آن پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با این ماده به صفحه “پشم سنگ” مراجعه کنید.

اختلاف دانسیته در دو محصول

دانسیته پشم شیشه بین 8 الی 48 کیلوگرم بر متر مکعب است. بنابراین با این چگالی کم عایق حرارتی بسیار ضعیفی است. همچنین به دلیل چگالی پایین عایق صوتی خوبی نیز نیست.

درحالیکه پشم سنگ از الیاف معدنی و سنگ بازالت به وجود می آید. بنابراین چگالی بسیار بالایی دارد و عایق حرارتی بسیار مناسبی است. در اصل پشم سنگ در زمان بروز حریق در سازه های فلزی مثل ستون ها و تیرک ها اصلا نمی سوزد.

با استفاده از پشم سنگ در سازه های فلزی, این سازه ها می توانند تا 10 ساعت به طور مداوم در معرض آتش باشند و از خود مقاومت نشان دهند. علاوه بر این ها عایق پشم سنگ می تواند تا 1000 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

مهم ترین تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ در کیفیت و هزینه های این دو است. قیمت پشم سنگ از پشم شیشه بسیار بیشتر است.

تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ

می توان تفاوت های این دو محصول را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • از تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ می توان به محل نصب متفاوت این دو محصول اشاره کرد. با اینکه هر دو ساختار الیافی دارند. به عنوان مثال برای مسقف کردن سوله ها پشم شیشه گزینه مناسب تری است. اما برای دیوار ها و کف سازی باید از پشم سنگ استفاده کرد.
  • از دیگر تفاوت های پشم شیشه و پشم سنگ مقاومت و تحمل حرارتی این دو است. به دلیل آن که پشم سنگ از مواد معدنی و سنگ بازالت به دست می آید مقاومت حرارتی بیشتری نسبت به پشم شیشه دارد. مقاومت حرارتی پایین پشم شیشه به دلیل دانسیته پایین آن است.
  • به لحاظ عایق صوتی, پشم سنگ انتخاب بهتری است. به دلیل دانسیته پایین پشم شیشه, این ماده اصلا عایق صوتی خوبی نیست.
  • مقاومت حرارتی پشم سنگ با ضخامت این ماده رابطه مستقیمی دارد. میزان دانسیته هر دو ماده در کارایی و عملکردشان موثر است.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments