آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

عایق چیست؟ انواع عایق را بشناسید

2018,04,14

عایق یا بهتر بگوییم عایق حرارتی، یک اصطلاح عمومی است که برای محصولاتی استفاده می شود تا  مانع هدررفت گرما و انرژی بین محیط و سیستم شوند. از عایق های حرارتی در مکان های مختلف منزل می توانیم استفاده کنیم مانند دیگ های بخار یا لوله های آب گرم و سرد، البته فقط استفاده از عایق به تنهایی نمی تواند مانع هدررفت انرژی و گرما  یا عبارتی دیگر کنترل آن ها شود اما نقش به سزایی در کنترل آن ها دارند. اما بهتراست بدانید که عایق های حرارتی، بهترین و مهمترین عامل برای کنترل و مصرف انرژی های ساختمان ها می باشند.

عایق های مختلفی وجود دارند که هرکدام در بسته به ویژگی و خواصی که دارند، در مکان های مختلفی کاربرد دارند. از عایق ها در ساختمان ها، صنعت ها، کشاورزی و غیره امروزه استفاده می شود. بیشتر انواع عایقی که در صنعت های ساختمانی استفاده می شوند، عایق شیشه ای و سنگی که پشم سنگ می گویند، می باشند. این نوع عایق می توانند علاوه بر کنترل گرما و حرارت، توان مقابله با آتش سوزی با دمای 1000 درجه سانتیگراد را دارند و در واقع نسوز می باشند. پشم های سنگی که امروزه در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند، بنا به کاربردشان، شکل های مختلفی دارند ولی هدف تمامی آن یکسان است. برای مثال بعضی از آن ها به شکل های مکعبی برای قرار گرفتن در سقف ها و دیوارها می باشند و برخی دیگر که برای لوله ها استفاده می شوند، حالت رول دارند.

عایق های پشم سنگ که امروزه بیشتر توسط افراد معمولی هم در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند، هرچند ممکن است معایبی داشته باشند، اما مزیت های آن در برابر معایبان خیلی بیشتر است برای مثال بعضی از افراد ادعا می کنند که قیمت پشم های سنگ خیلی گران است اما باید در نظر بگیرید، میزان کنترلی که از هدررفت انرژی این عایق ها می توانند انجام دهند، هزینه میزان مصرف انرژی را منزل شما را به شدت در طولانی مدت کاهش خواهد داد.

این عایق به هیچ وجه محصولات جدیدی نمی باشند و شاید بتوان گفت حداقل بیش از 40 سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین تغییراتی که در این چند سال، در ساختار عایق ها شاهد بودیم، مناسب و سازگاری بودن آن با محیط زیست است. عایق نسل جدید که روانه بازار می شوند، نسبت به مدل های قدیمی تر، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و از این رو کیفیت آن ها بهتر از قبل می باشد.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا چند نوع عایق را در صنعت های مختلف کاربرد دارند را برای شما معرفی کنیم.

معرفی انواع عایق:

  1. پشم شیشه

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین عایق که بیشترین استفاده را دارد، عایق پشم شیشه است. این عایق ها از بطری های شیشه ای قابل بازیافت ساخته می شوند که از این رو با محیط بیشترین سازگاری را دارند.استفاده و نصب آن ها خیلی آسان است و فقط کافی است که نکات آن براساس دستورالعمل هایی که داده شده است، رعایت کنید.

  1. پشم سنگ

از نظر ساختار، پشم سنگ استحکام  و مقاومت بیشتری نسبت به بقیه عایق ها دارد و تحت فشار بسیار بالا ساخته می شوند. پشم سنگ از سنگ های آتشفشانی ایجاد می شوند که این سنگ ها تحت حرارت وفشار بالا به صورت رشته های نخی در می آیند و بعد به صورت پنبه فشرده می شوند.

پشم های سنگ همانطورکه در بالا گفتیم به شکل های مختلفی مانند مکعب و رول در عرض و ضخامت های مختلفی وجود دارند. از پشم سنگ ها می توان در سقف ها، دیوارها و لوله ها به عنوان عایق استفاده می شود.

  1. فوم سخت

عایق های فومی تحت فشار بسیار بالایی ساخته می شوند و مانند پشم سنگ دارای استحکام بیشتری می باشند و در مکان هایی نیاز به تحمل وزن مانند سقف است، مورد استفاده قرار می گیرند. مقاومت در برابر آتش و آکوستیک قوی در برابرصدا، از مهمترین ویژگی های فوم سخت می باشد.

  1. پشم گوسفند

عایق پشم گوسفند، نسبت به بقیه یک عایق جدید است ولی قبل از استفاده باید آن را تحت یک فرآیند قوی، از هرگونه کثیفی وخاکی تمیز کرد.  مواد شیمیایی که در ساخت پشم گوسفند استفاده می شود، آن را کاملا به یک ماده سازگار با محیط زیست تبدیل کرده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments