آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

مزایای عایق بودن پشم سنگ | عایق حرارتی و صوتی

2020,11,10
مزایای عایق بودن پشم سنگ | عایق حرارتی و صوتی

چرا استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق در ساختمان ها بسیار توصیه می شود؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه قصد داریم که مزایای عایق بودن پشم سنگ را  با یکدیگر بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید:

بررسی ویژگی های عایق حرارتی پشم سنگ

مهم ترین مزیت پشم سنگ, میزان مقاومت بالای آن در برابر آتش است. بنابراین عایق بسیار مناسبی است و به دلیل آن که هرگز مشتعل نمی شود, در هنگام آتش سوزی مانع از انتشار آتش به سایر قسمت های ساختمان می شود.

اسکلت فلزی ساختمان به دلیل حرارت بالای آتش ممکن است مقاومت مکانیکی و یا فرم و شکل خود را از دست بدهد و در نتیجه ساختمان بریزد.

پس باید تا به اینجا به اهمیت موضوع عایق بودن پشم سنگ پی برده باشید. بنابراین هنگام ساخت و ساز باید اسکلت فلزی ساختمان, ستون ها و تیرها را به وسیله پشم سنگ عایق کنند تا هنگام آتش سوزی مشکلی برای اسکلت و سازه ساختمان به وجود نیاید.

جالب است بدانید که تمام ساختمان هایی که بر روی سکو های نفتی که برای پرسنل شرکت های نفتی ساخته شده است توسط پشم سنگ عایق کاری شده است تا در صورت بروز آتش سوزی, تا رسیدن نیروهای آتش نشانی پرسنل و کارکنان در امان باشند و آسیب نبینند.

اهمیت ویژگی رسانایی حرارتی در عایق ها

رسانایی حرارتی یکی از مهم ترین مزیت های عایق پشم سنگ یا به طور کلی هر عایقی است.

رسانایی حرارتی به زبان ساده به این معنی است که انرژی حرارتی تمایل دارد از طریق یکی از روش های همرفت, هدایت و یا تابش از منبع گرم به منبع سرد جریان داشته باشد.

این جریان انرژی تا زمانی ادامه دارد که هر دو منبع به یک دمای مساوی یا به اصطلاح به دمای تعادل برسند.

پشم سنگ قادر است که از هر سه روش گفته شده از انتقال انرژی حرارتی جلوگیری کند و میزان جریان انرژی را به حداقل برساند و یا به طور کامل از آن جلوگیری کند.

عایق کردن ساختمان ها دو مزیت اصلی دارد:

  • در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
  • به دنبال صرفه جویی در مصرف انرژی هزینه ها کاهش پیدا می کند.

در واقع کاری که پشم سنگ انجام می دهد آن است که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند, به این معنا که در زمستان درون خانه گرم تر می ماند و در تابستان درون خانه خنک تر می ماند.

به طور کلی هر چقدر رسانایی حرارتی کمتر باشد, عایق کیفیت بالاتری دارد.

بررسی ویژگی های عایق صوتی بودن پشم سنگ

یکی دیگر از مزیت های استفاده از پشم سنگ, عایق صوتی بودن آن است. عایق بودن پشم سنگ به دو صورت باعث کاهش صدا در ساختمان می شود:

  • کاهش صدا در بین اجزای تشکیل دهنده ساختمان
  • جذب صدا در سطح خود

کاهش انرژی صوتی هنگام عبور از دیوار, کف, بام یا … را افت صدا می گویند. تولید صدا توسط ارتعاش مولکول های هوا انجام می شود.

کاهش انرژی صوتی, زمانی که صدا از سطحی منعکس می شود را نیز جذب صدا می گویند که عددی بین صفر و یک است. در واقع اگر سطحی به طور کامل 100% صدا را جذب کند ( سطح ایده آل ) ضریب آن یک و اگر هیچ صدایی را جذب نکند ضریب آن صفر است.

عایق بودن پشم سنگ بازدهی بسیار زیادی در کاهش صدا دارد بنابراین از پشم سنگ در فرودگاه ها, استودیوهای صدابرداری, استودیوهای ضبط صدا, متروهای درون شهری و … استفاده می شود.

البته میزان کاهش صدا به ضخامت عایق نیز بستگی دارد. در مواردی که گفته شد ضخامت پشم سنگ بالا است. از طرفی در نظر گرفتن مقداری فاصله بین پشم سنگ و دیوارها ضریب تضعیف صدا را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments