آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

منظور از عایق نسوز صنعتی چیست ؟

2019,10,09
عایق نسوز صنعتی

عایق نسوز صنعتی ، مواد نسوز و موادی که دیرتر آتش گرفته می شوند ، معمولا از جنس سرامیک و غیر فلزی هستند . این مواد به دلیل خاصیت نسوزی که دارند در درجه حرارت بالا مقاوم می باشند و هم چنین خاصیت فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا با توجه به شرایط محیطی حفظ می کند . یکی از عوامل تعیین کننده برای گروه بندی مواد میزان مقاومت آن ها در درجه حرارت بالا به عنوان عایق نسوز صنعتی می باشد .

با این حال انتظار ما از عایق نسوز صنعتی این است که در برابر عوامل مخرب مانند سایش ، ضربه ، حمله های شیمیایی و بار مکانیکی زیاد مقاومت داشته باشد . در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را در خصوص عایق نسوز صنعتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .

منظور از عایق نسوز صنعتی چیست ؟

عایق نسوز صنعتی همان طور که از نامش پیداست در درجه حرارت بالا و در برابر عوامل محیطی گوناگون پایدار است . با توجه به ترکیبات متنوع و نامحدودی که وجود دارد عایق نسوز صنعتی مختلفی به دست می آید .

این ترکیبات عبارتند از : سیلیسیم Si ، آلومینیوم Al ، منیزیم Mg کلسیم Ca، کرم Cr ، زیرکونیم Zr  و کربن C . با ترکیب عناصر ذکر شده اکسیدهای مفیدی مانند Sio2 Al2o3- Mgo – Zro2 به دست می آید که عناصر و اکسیدهای اصلی عایق های نسوز صنعتی را تشکیل می دهند . در هر بخش صنعتی می توان با استفاده از عایق صنعتی نسوز انرژی مصرفی را حدود شصت درصد کاهش داد .

عایق نسوز صنعتی

انواع عایق نسوز صنعتی

همان طور که ذکر شد عایق صنعتی نسوز در انواع مختلفی تولید و به بازار می شود که در برابر حرارت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند . انواع عایق نسوز صنعتی عبارتند از :

عایق سرامیکی :

با توجه به شکلی که عایق سرامیکی دارد برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . یکی از کاربردهای این عایق استفاده در کوره های فلزی به صورت تخته ، پنبه و پتو است . هم چنین برای تولید انواع کوره القایی و الکتریکی ، درز گیری انواع داکت های پتروشیمی ، کوره ها و لوله های صنعتی می توان از عایق سرامیکی استفاده نمود زیرا از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد .

الیاف فله ای ، پتوی سرامیکی ، مدول سرامیکی ، برد سرامیکی از مدل های موجود از عایق سرامیکی در بازار می باشند . در مقالات قبل اطلاعات کاملی را در رابطه با عایق سرامیکی در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله عایق سرامیکی چیست مراجعه نمایید .

عایق سلولزی :

مواد تشکیل دهنده عایق سلولزی ، کاغذ ، چوب و سایر مواد سلولزی می باشد . برای تولید این عایق از چسباننده ای قوی که در برابر آتش سوزی مقاوم باشند ، استفاده می شود . به همین دلیل برای عایق کاری صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد .

به دلیل دانسیته و مقاومت بالایی که عایق سلولزی دارد ، مورد بازیافت و استفاده مجدد قرار می گیرد . از قدیمی ترین مواد اولیه که برای عایق کاری مورد استفاده قرار گرفته است عایق سلولزی می باشد .

عایق پشم سنگ :

عایق پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار نمی گیرد و با توجه به بسته بودن منافذ آن امکان رشد قارچ و حشرات موذی در این نوع عایق وجود دارد . عایق پشم سنگ که نوعی از عایق نسوز صنعتی می باشد از انتشار گازهای مضر جلوگیری می نماید .

عایق پشم سنگ قابل بازیافت می باشد و هنگام برخورد با دست انسان مضرات کمتری دارد . این ماده در ایران به وفور یافت می شود و از تحمل حرارتی بسیار بالایی برخوردار است .

عایق فایبر گلاس :

 عایق پشم شیشه یا فایبرگلاس یک نوع پوشش کامپوزیتی است که برای کاربردهای صنعتی بسیار مناسب می باشد و به منظور جلوگیری از انتقال پوسیدگی و حرارت مورد استفاده قرار می گیرد . در برابر حرارت و شعله عایق فایبرگلاس از مقاومت بالایی برخوردار می باشد . با توجه به اینکه این عایق از عمر زیادی برخوردار نمی باشد اما استفاده از آن به مرور زمان در حال افزایش است .

انواع پوشش پشم شیشه

  1. فویل آلومینیومی
  2. بافت سیاه شیشه ای
  3. الیاف پارچه ای شیشه ای
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments