آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

هر آنچه که باید راجع به پشم سنگ بدانیم

2021,10,09

همه چیز راجع به کاربرد پشم سنگ بدانیم

پشم سنگ عایق حرارتی می باشد، همچنین عایق رطوبتی و صوتی می باشد. دمای 750+ درجه سانتیگراد را تحمل می کند نقطه ذوب آن 1300 و تحمل برودتی آن 30- درجه سانتیگراد می باشد. در این مطلب به کاربرد پشم سنگ می پردازیم.

همچنین به پشم سنگ عایق معدنی گفته می شود یک عایق با نصب آسان همانند فایبرگلاس می باشد. شاید کمی غیرقابل باور به نظر بیاید ولی پشم سنگ از سنگ ساخته شده است. فرآیند تولید این عایق ها به صورت مختصر آورده شده است :

در ابتدا برای تولید پشم سنگ، در کوره هایی با دمای 3000 درجه سنگ ها را حرارت می دهند تا ذوب بشوند. همانند یک دستگاه پشمک سازی سنگ مذاب شده را در معرض یک جریان هوا یا بخار فشار قوی قرار می دهند و با سرعت بالا به دور رشته های بلند فیبر می چرخند. که این رشته های فیبر به صفحه های ضخیم و متراکمی تبدیل می شوند. سپس به اندازه های مصرفی برش خورده و به پنل های عایق بندی تبدیل خواهند شد.

همانطور که گفته شد پشم سنگ  به دلیل این که عایق صوتی و حرارتی بوده اگر آتش سوزی رخ دهد، آتش به طبقه های دیگر ساختمان منتشر نخواهد شد. پشم سنگ یک عایق قدرتمند با ویژگی های زیر می باشد :

  • از ماده خام پایدار و طبیعی ساخته شده است
  • معمولا بیش از %75 محتوی بازیافتی را شامل می شود.
  • گرما را به خوبی حفظ می کند و هوا را داخل خود نگه می دارد این امر باعث کاهش سرعت فرآیند انتقال دما می شود.
  • تا دمای 1400 درجه غیرقابل احتراق و آتش می باشد.
  • دفع آب بالا
  • خفه کننده صدا
  • همچنین با گذشت زمان کیفیت خود را از دست نمی دهد و عملکردی طولانی مدت دارد.
  • چون رطوبت از آن عبور نمی کند پس کپک هم نخواهد داشت

کاربرد پشم سنگ چیست ؟

همچنین پشم سنگ در انواع پشم خام فله، لوله ای ، پتویی ، لحافی، تخته ای فشرده تولید شده و کاربردهای متنوعی دارد : ساختمان، صنایع غذایی، صنایع پالایشگاهی، نیروگاهی، تاسیسات و گلخانه های هیدرو پونیک.

عایق حرارتی پشم سنگ از الیاف معدنی تشکیل شده است به همین خاطر به آن Mineral wool نیز گفته می شود. و سنگ بازالت مواد اولیه تشکیل دهنده این عایق می باشد. همچنین پشم سنگ به عنوان عایق رطوبتی عملکرد خوبی دارد. رطوبت را به مقدار زیاد در خود جمع می کند و از نم دادن دیوارها و سقف جلوگیری می کند.

عملکرد پشم سنگ در برابر آتش

مقاومت در برابر آتش از ویژگی های مهم عایق پشم سنگ می باشد. سازه های فلزی به هنگام بروز حریق به دلیل داغ شدن و جذب حرارت بالا مقاومت مکانیکی را از دست داده و باعث می شوند که کل سازه فرو بریزد. به همین دلیل برای عایق سازه های فلزی از عایق پشم سنگ استفاده می شود. در صورت ادامه داشتن حریق تا ده ساعت برای سازه مشکلی به وجود نخواهد آمد.

کاربرد پشم سنگ در کجا استفاده می شود؟

در هر جایی که پشم شیشه قابل استفاده بوده از عایق پشم سنگ می توان استفاده نمود. جاهایی مثل سقف ها و دیوارها و زمین ها، شیروانی ها ، زیرزمین ها و غیره. برای اتاق هایی که سرد می باشد و در بخش شمالی خانه قرار دارد و یا اتاق هایی که به عایق صدا نیاز دارند همانند استودیو موسیقی مناسب می باشد.

مضرات پشم سنگ

بررسی کردن اینکه پشم سنگ چه اثراتی برای سلامتی انسان دارد، نیاز به آزمایش بلند مدت دارد اما با توجه به گزارشات در مواردی موجب حساسیت و سوزش چشم و خارش پوست شده است. گرچه اثرات پشم سنگ نسبت به پشم شیشه برای سلامتی انسان کمتر است اما بدون عوارض جانبی نمی باشد. به هنگام نصب پشم سنگ برای حفظ سلامتی باید از دستکش و ماسک و عینک استفاده شود. چون در زمان نصب احتمال ریزش ذرات پشم سنگ وجود داشته و ممکن است وارد سیستم تنفسی یا چشم و یا موجب حساسیت در پوست بشود. موارد منفی دیگر آن عبارتند از :

  • هزینه نصب بالا بوده و نیاز به شاسی کشی می باشد
  • حتی ممکن است پس از نصب خارش ایجاد کند
  • با گذشت زمان افت کیفی داشته
  • بعد از گذشت زمان پشم سنگ ریزش کند

هر ماده عایق بندی روش کار و خصوصیات مخصوص به خود را دارا می باشد پس مواد اولیه برای عایق بندی در هرموقعیتی مختص به خود را دارا می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3.3 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments