آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

پشم سنگ و انواع آن

2020,08,31
پشم سنگ و کاربرد های آن

در این مقاله قصد داریم به معرفی پشم سنگ و انواع آن بپردازیم:

 پشم سنگ یک عایق است . از پشم سنگ در کارهای عایق سازی استفاده میشود . به دو صورت عایق صوتی و حرارتی وجود دارد . جنس این عایق از الیاف معدنی میباشد . ماده اولیه ای که عایق پشم سنگ بواسطه آن تولید میشود ، سنگ بازالت است . بازالت جزء گروه سنگهای آذرین است .

برای تولید پشم سنگ (roockwool) ، سنگ بازالت را در دمای 1500 درجه سانتیگراد ذوب میکنند و  طی فرایندی خاص آن را به الیاف تبدیل می کند . به طور کلی 97% از جنس پشم سنگ را این الیاف تشکیل می دهد . 3%  باقی مانده را رزین و روغن های مورد نیاز برای فرم دهی الیاف متناسب با نوع محصول مورد نیاز تشکیل میدهد.

تحمل دمایی پشم سنگ متغیر است . گفته میشود  بین 30 تا 750 درجه سانتیگراد می باشد .

پشم سنگ و انواع آن از دیدگاه زیست محیطی و بهداشتی موردی بسیار عالی به عنوان عایق میباشد . و یکی از کم ضرر ترین عایق هاست . پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی بسیار عالی می باشد عایق صوتی خوبی نیز هست. قدرت عایقی آن 33 برابر دیوار بتنی و 22 برابر دیوار آجری است.

همچنین یکی از ویژگی های بارز آن ضریب انتقال حرارت بسیار پایین آن می باشد که این ویژگی باعث شده که نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد . این کار به حفظ محیط زیست کمک می کند.
به علاوه از پشم سنگ در کشت هیدروپوینک( کشت بدون خاک) نیز استفاده می شود.

 

پشم سنگ و انواع آن عبارت اند از:

پشم سنگ فله ای

همانطور که گفتیم پشم سنگ نوعی عایق است و به دو صورت صوتی و حرارتی وجود دارد . مدل فله ای به شکل خام تولید می شود و از آن در عایق کاری, برای پر کردن فضای بین دو جداره ساختمان و … استفاده می شود . همچنین در تولید لنت ترمز و صفحه کلاج، بتن های سبک، ایزوگام های رطوبتی، دیوار یخچال و تنورهای نانوایی استفاده می شود.

پشم سنگ لحافی

این پشم سنگ نوعی عایق دارای رزین است . پشم سنگ لحافی در انواع مختلف بدون روکش و با روکش آلومینیومی و همچنین با روکش کاغذ کرافت نیز تولید می شود . برای عایق کاری پوشش سقف و سوله ها، دیوارها، سقف های کاذب، لوله ها باقطر زیاد کانال های تهویه هوا و سطوح با انحنای کم استفاده می شود و به صورت لحافی و با پوشش های آلومینیوم و کاغذ کرافت بر اساس نیاز مشتری تولید می شود. این مدل به صورت رولی در بازار توزیع می شود. بسیار انعطاف پذیر می باشد .

پشم سنگ پتویی

این مدل جزء پشم سنگ های رولی به حساب میاید . از الیاف خام بازالت به صورت چند لایه تولید می‌شود. در این مدل پشم سنگ به یک تور سیمی گالوانیزه  با نخ نسوز و ضد زنگ دوخته شده است  . از این مدل نوع پتویی بیشتر در جهت عایق کاری ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و لوله های با قطر بالا, در مجتمع پتروشیمی, در مراکز تامین بخار, توربین ها و … استفاده می شود.عایق پتویی یک عایق حرارتی صوتی حیاتی برای صنایع به حساب می آید و عموما در این نوع عایق پشم سنگ از هیچ نوع عامل پیوندی استفاده نشده است.

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای از الیاف سنگ معدنی بازالت شکل میگیرد. در صنعت ساختمان سازی در عایق کاری صوتی و حرارتی دیوار و سقف کاربرد فراوانی دارد و همچنین در تولید درب های ضد حریق, صنایع کوره سازی، جهت استفاده در سطوح صاف , در صنعت گلخانه ای, کشتی و هواپیماها, پالایشگاه ها و پتروشیمی ها از مصرف کننده گان عمده این محصول هستند. همچنین با اضافه کردن رزین در دستگاه با فشار بسیار زیاد، به صورت تخته ای با ضخامت و دانسیته های مختلف تولید می گردد .

پشم سنگ لوله

پشم سنگ لوله ای یا به اصطلاح ایزوپایپ در تاسیسات لوله های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. از الیاف رزین خورده تولید میشود . این نوع پشم سنگ در کوره های مخصوص پخت میشود و در ضخامت و دانسیته های مختلف طبق استاندارد های مخصوص ASTM C547 تولید می شود.این نوع پشم سنگ خود انواع مختلفی دارد:

  • عایق پشم سنگ لوله ای پیش ساخته بدون روکش
  • عایق پشم سنگ لوله ای پیش ساخته با روکش کاغذ آلومینیوم ساده
  • عایق پشم سنگ لوله ای پیش ساخته با روکش کاغذ آلومینیوم مسلح

همچنین قیمت پشم سنگ بنا به درخواست مشتری و نوع آن متفاوت است . برای دریافت مشاوره از کارشناسان متخصص , با ما تماس بگیرید .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments