آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

پشم سنگ چیست؟

2018,04,14

پشم سنگ یا پشم معدنی در واقع چیست؟ پشم سنگ را چگونه به عنوان عایق خانه استفاده می کنند؟ و چرا از پشم سنگ برای سطوح داغ مانند لوله ها و غیره استفاده می کنند؟ اینها نمونه سوالاتی هستند که اغلب افراد همیشه در مورد پشم سنگ می پرسند و فقط آن را به عنوان عایقی در برابر هدررفتن انرژی می دانند. البته که عایق حرارت انرژی است اما کاربردهای زیادی دارد.
اما در واقع پشم سنگ چیست؟ پشم سنگ که آن را هم نیز نوع پشم معدنی میشناسند، در واقع عایق ساخته شده از سنگ های واقعی است. از آنجا که یک عایق بسیار در برابر حرارت و صدا می باشد و دارای نقطه ذوب بسیار بالایی است، از این رو استفاده گسترده ای در محصولات و کاربردهای متفاوت دارد.
فرآیند ایجاد پشم سنگ کار خیلی سختی نمی باشد و مانند نخ ریسی پنبه ها است که آن ها را در فیلم یا کارتون ها مشاهده می کردید. تفاوت آن این است که بجای استفاده از نقطه ذوب 367 درجه فارنهایت شکر، از نقطه ذوب 3000 درجه سنگ استفاده می کنند. سنگ اینقدر گرما می بیند تا اینکه مایع شود. سپس آن را به نخ های فیبری بلند به هم فشرده مانند پشم شیشه تبدیل می کنند. خود این رشته های فیبری که تشکیل دهنده آن می باشند، هادی حرارت بسیار مناسب می باشند. در نهایت نیز این پشم سنگ اینقدر گرما می بیند تا هرگونه سوراخی که باعث ورود هوا شود را بگیرد.
همانطور که در بالا بیان شد، پشم سنگ مناسب ترین عایق در برابر گرما و صدا می باشد. از این رو آن را بیشتر به عنوان عایق های مسکونی و تجاری به کار می برند. از آنجا که نقطه ذوب فوق العاده بالایی دارد، از آن اغلب به عنوان ماده مقاوم در برابر آتش یا هر ماده و مکانی که حرارت داخلی آن بالا می باشد امکان آتش گرفتن آنجا زیاد می باشد نیز استفاده می کنند.
استفاده غیر عایقی پشم سنگ نیز در باغبانی و هیدروپونیک که کشت بدون خاک است، استفاده می کنند. فیبرهای پشم سنگ، آب را نیز به خوبی نگه می دارند و به خوبی باعث جریان هوا داخل ریشه و رشد آن ها و دانه ها می شوند. برای خرید این نوع پشم سنگ، می توانید به گلخانه هایی مجهز و بزرگ مراجعه نمایید.
ساختار فیبرها به گونه ای است که باعث کندتر شدن حرکت گرما داخل ماده پشم سنگ می شود. نکته خیلی مهم این است در هنگام استفاده از پشم سنگ حتما از تماس آن با بدن جلوگیری کنید. فیبرها باعث تحریک و آزاد شدن ذرات می شوند و هرگونه تماس آن ها با پوست بدن، باعث خارش شدید می شود. برای همین، در هنگام استفاده از آن ها باید از وسائل محافظت کننده، استفاده کنید. مانند پشم شیشه، پشم سنگ را نباید در موقعیت های که رطوبت بسیار بالایی دارند استفاده کرد.
از کاربردهای پشم سنگ می توان استفاده آن ها در صنایع پالایشگاهی، نیروگاهی، صنعت غذایی، ساختمانی، تاسیسات و کشاورزی که همان هیدروپونیک است، استفاده کرد. امروزه از پشم سنگ به منظور کاهش هدررفت انرژی استفاده می کنند هرچند که ممکن است قیمت اولیه بالایی داشته باشند ولی بعدا با توجه به کنترل انرژی که انجام می دهند، هزینه های انرژی بعدی مانند گاز و سوخت را به شدت کاهش می دهند.
پشم سنگ همانطور که می تواند مثبت باشد، نکات منفی هم دارد. اولین نکته منفی آن همانطور که بیان کردیم، ممکن است باعث خارش پوست و سوزش چشم شود که توصیه می کنیم حتما از عینک، دستکش و ماسک مخصوص برای اینکار استفاده کنید. افت کیفی و ریزش پشم سنگ بعد از گذشت زمان و نیاز به شاسی کشی بعد از نصب که هزینه بالایی دارد.
اگر هم بخواهیم نکات مثبت آن را بیان کنیم، می توانیم بگوییم که مقاوم دربرابر هدررفتن گرما و عایق صوتی بسیار عالی، مقاوم در برابر آتش سوزی به طوری که آتش گیر نمی باشد. برای همین است که به عنوان عایق های فلزی برای کنترل و مانع ریزش آنها در هنگام آتش سوزی می شوند. کشور ما برای اینکه منطقه آتشفشانی زیادی دارد، پیدا کردن سنگ های آذرین کار خیلی راحتی است و از این رو، از این سنگ ها برای ساخت پشم سنگ نیز استفاده می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments