آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

پشم سنگ کشاورزی

2020,08,31
پشم سنگ کشاورزی

پشم سنگ کشاورزی

یکی از مهم ترین انواع پشم سنگ که کمتر به آن اشاره شده است , پشم سنگ کشاورزی است . پشم سنگ در صنعت کشاورزی کاربردهای بسیار مفیدی دارد .

پشم سنگ کشاورزی ابعاد مختلفی دارد که برای کشت بدون خاک متناسب با نوع گیاه از آن استفاده می شود .

کشاورزی به روش هیدروپونیک

در کشاورزی به روش هیدروپونیک می توان به راحتی در مکان ها و یا آپارتمان هایی که امکان کشت یا باغبانی هیچ نوع گیاهی به دلیل عدم وجود فضای مناسب وجود ندارد , فضای سبز ایجاد کرد حتی می توان گلخانه های کوچکی ساخت و به پرورش انواع گیاهان پرداخت .

مراحل کشاورزی به روش هیدوپونیک

برای این کار باید از مراکز پخش و فروش پشم سنگ , پشم سنگ مخصوص و مورد نیاز کاشت بذر را تهیه کنید . که معمولا در اندازه های 20*10 اینچ موجود باشد . در هنگام خرید پشم سنگ به توضیحات نوشته شده و دستورالعمل های روی محصول توجه نمایید .

سپس باید مقدار و میزان PH آب را به مقدار مناسب یعنی 5/5 برسانید . برای این کار میتوانید با استفاده از آب لیمو و یا تنظیم کننده PH کمک بگیرید . برای اندازه گیری دقیق باید از دستگاه های تنظیم کننده استفاده کنید . قبل از آن که پشم سنگ به طور کامل خیس شود باید آن را درون ظرف آبی قرار دهید . توجه کنید که هرگز پشم سنگ را با فشار دست وارد آب نکنید. زیرا این کار باعث می شود PH تنظیم شده تغییر کند .

در مرحله بعد باید در هر مکعب بذر ها را بکارید . اگر نوع گیاه شما طوری است که باید چند بذر بکارید می توانید چند بذر را در یک مکعب بکارید .

باید برای رشد بهتر گیاه از محلول های طبیعی و مفید استفاده کنید . می توانید این محلول ها را با آبی که به گیاه می دهید ترکیب کنید . و یک محلول مغذی رقیق ایجاد کنید و سپس گیاهان را آبیاری کنید . توجه داشته باشید که آبیاری زیاد باعث پوسیدن و تخریب گیاهان می شود .

زمانی که در انتهای مکعب ریشه های عمودی گیاه را دیدید . زمان آن رسیده که گیاه خود را به مکان جدید یا مکعب بزرگ تر انتقال دهید و یا آن را پیوند بزنید . هنگام انتقال پشم سنگ به ظرف بدون خاک باید بسیار توجه کنید . زیرا ممکن است ظرف جدید آب موجود در پشم سنگ را جذب کند. و قبل از آن که ریشه ی گیاه به محیط جدید بدون خاک برسد , آن را خشک کند . حتما توجه کنید که قبل از پیوند ریشه گیاهان به درستی در خاک قرار گرفته باشد .

مزایای کشت هیدروپونیک

پشم سنگ نوعی عایق نسوز و ضد حریق است این ماده روی فلزات تاثیری ندارد . غیر سمی است و از بی ضررترین انواع عایق ها است.که به پوست دست نیز هیچ آسیبی وارد نمی کند .

به دلیل آن که در بین مدت حرارت استرلیزه میشود , بنابراین در برابر میزان نگه داری رطوبت و تهویه بسیار عالی عمل می کند .

وزن ظاهری پشم سنگ 264 گرم بر دسی متر (0.1  متر و 10 برابر سانتی متر ) میباشد. و یکی از مهم ترین مزایای آن این است که نسبت کربن به نیتروژن در این ماده صفر می باشد .

ساختار پشم سنگ به نحوی است که هوا به راحتی به درون آن رفت و آمد می کند . همچنین به دلیل جذب بالای آب , به رشد ریشه گیاه کمک می کند . زمان که مکعب پشم سنگ از آب اشباع می شود , نسبت آب به هوای آن متناسب است و نیازی به آبیاری بیش از حد نمی باشد .

جالب است بدانید که برخی گیاهان در پشم سنگ بهتر از خاک رشد می کنند . برای کشت گل های نظیر رز و یا ارکیده در گل خانه ها از پشم سنگ استفاده می شود .

پشم سنگ در مقایسه با کشاورزی به روش سنتی و معمولی به صرفه ترین راه صرفه جویی در مصرف آب می باشد . با استفاده از پشم سنگ هم مصرف آب به مقدار چشم گیری کاهش می باید. و هم از هزینه های زیاد آن کاسته می شود .

استفاده از پشم سنگ به جای خاک , باعث کاهش بیماری های گیاهان و میکروب ها می شود . همچنین عمل هوادهی به ریشه گیاهان در پشم سنگ بهتر صورت می گیرد .

نتیجه

تحقیقات نشان داده است که کشاورزی به روش هیدروپونیک بهترین روش کشاورزی تا کنون بوده است . طبق نتایج این تحقیقات میزان آب مصرف شده به اندازه چشم گیری کاهش داشته. و حتی محصولات به دست آمده از این روش , از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده اند .

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments