آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

کاربرد پشم سنگ و پشم شیشه

2018,04,15

همانطور که می دانید، پشم سنگ یک عایق حرارتی بسیار قوی است با تحمل دما و نقطه ذوب بسیار بالایی است که در برابر هدررفت انرژی، صوت و آتش کاملا مقاوم است. در واقع می توان گفت که قدرت عایقی آن 33 برابر دیوار بتنی و 22 برابر دیوار آجری می باشد.
پشم شیشه نیز به صورت های مختلفی تولید می شود مانند ایزوترم ( پشم خام فله)، ایزو پلانکت (پتویی)، ایزو پایپ (لوله ای)، فنوپانل (تخته ای فشرده) و فنوفلت ( لحافی) می باشد. با توجه به این که عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و گرما می باشد، از این رو درشاهد رشد استفاده آن در صنعت های مختلفی هستیم. که در این مقاله قصد داریم تا کاربردهای پشم شیشه ها را مکان های مختلف بیان کنیم.
کاربردهای پشم سنگ
1. عایق آتش
عایق های پشم سنگ که پایه تشکیل دهنده آن نیز رشته فیبرهای سنگی استب به هیچ وجه نمی سوزند و و از این رو می توانند تا دمای هزار درجه سانتیگراد را بدون ذوب شدن، تحمل کنند.از این رو بهترین ماده مقاوم در برابر آتش هستند که در ساختمان ها، کشتی ها و مکان هایی که احتمال آتش سوزی بالا می باشد مانند پالایشگاه ها، استفاده می شود. اگر تا به حال دقت کرده باشید، در میان سازه های فولادی از پشم سنگ استفاده می کنند. علت این می باشد که فولاد ها در برابر آتش بالا قدرت و استحکام خود را از دست می دهند و از این رو احتمال ریزش آن ها بسیار بالا خواهد بود که از این ماده به عنوان جلوگیری کننده در برابر ذوب شدن و تخریب استفاده می کنند.
2. عایق اکوستیک
صدا شکلی از حالت انرژی است. یکی از معضلات افراد در ساختمان ها نبود عایق مناسب برای جلوگیری ورود صدا به دیگر واحد ها می باشد. از این رو، از پشم سنگ استفاده می کنند تا علاوه برکاهش صدا، سلامت افراد به خاطر آلودگی صوتی به خطر می افتاد را تضمین کند. به خاطر ساختار فیبری که در پشم سنگ استفاده شده است، بهترین منبع جذب صدا و آکوستیک است که از اینرو می توان از آن در مکان هایی که سروصدا فعالیت افراد مانند کارخانه ها زیاد است را به منظور کاهش آن به کار برد.
3. عایق محافظتی و راحتی
تغییرات شرایط آب وهوایی در چند سال گذشته، قوانین سختگیرانه تری را برای استفاده از عایق مناسب به وجود آورده است. از عایق ها امروزه به عنوان یک ماده محافظ در برابر هدررفتن انرژی و انتقال بی رویه آن بین محیط داخل و بیرون استفاده می شود. استفاده از این عایق امروزه علاوه برساختمان ها، در پالایشگاه ها، کارخانجات و غیره که مصرف بهینه انرژی درآنجا حرف اول ر ا میزند، رو به گسترش است.
4. عایق های حرارتی
لوله ها از مهمترین ابزارها برای انتقال مواد هستند. در ساختمان ها، کارخانجات و غیره از لوله ها برای انتقال آب گرم، سرد، گاز و غیره استفاده می شود. برای اینکه انرژی مواد داخل لوله به هدر نرود، از عایق های پشم سنگ برای جلوگیری استفاده می کنند. استفاده کردن از این این عایق ها علاوه بر کاهش هدر رفت انرژی، هزینه های آن را نیز به شدت کاهش می دهد.
5. عایق های زیردریایی
به خاطر وجود افزایش استخراج نفت و استفاده کردن از لوله های مخصوص برای انتقال مواد در زیر دریا، امروز شاهد افزایش فعالیت مختلفی نیز در عمق آب ها می باشیم. تمامی این فعالیت ها در دمای بسیار بالا انجام می شود. از این رو نیازاست که از پشم سنگ به منظور جلوگیری از هدر رفت گرما و انرژی در لوله ها و تاسیسات زیر آب شویم.
6. شناور و کشتی ها
کاهش صدا و انتقال بین در عرشه کشتی ها خیلی مهم می باشد. برای کاهش صدا بین اتاق و صداهای ناشی از حرکت کشتی و همچنین جلوگیری از سرایت آتش به دیگر بخش ها، از پشم سنگ به عنوان عایق و محافظ استفاده می شود.
7. پوشش
دلایل زیادی وجود دارد که برای محصولات از عایق استفاده می کنند. مهمترین دلیل آن را می توان محافظت از آن ها در برابر آتش سوزی و مانع جذب بخار برای جلوگیری از خراب شدن آن دانست.
همانطور که بیان شد، کاربردهای پشم سنگ متنوع است و هرکدام بسته به کارایی که دارد استفاده می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments