آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

انواع عایق پشم معدنی کدام اند ؟

2021,07,12
عایق پشم معدنی

یکی از موضوعاتی که در عصر حاضر در صنعت ساخت و ساز مهم است بهینه سازی مصرف انرژی می باشد. مهندسین و معماران ساختمان تمام سعی خود را می کنند تا به میزان قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش دهند. یکی از روش های مناسب برای جلوگیری از هدر رفت انرژی عایق کاری ساختمان و استفاده از عایق پشم معدنی می باشد و کمک زیادی به خنک نگه داشتن خانه در فصل تابستان و گرم کردن آن در فصل زمستان می کند.

امروزه در عایق کاری ساختمان از عایق های معدنی متنوعی مانند پشم سنگ، پشم سرباره و پشم شیشه استفاده می گردد.

 

پشم سنگ

 

ماده اولیه تشکیل دهنده پشم سنگ، سنگ بازالت است که در نتیجه فعالیت های آتشنشانی ایجاد می شود.پشم سنگ نوعی عایق صوتی و حرارتی است که از الیاف معدنی تشکیل شده است؛طوری که ۹۷ درصد آن از الیاف و ۳ درصد باقی مانده رزین و روغن هایی  هستند که برای فرم دادن به الیاف مورد استفاده قرار میگیرند‌.

مقاومت این عایق در برابر آتش بسیار زیاد است و قابلیت تحمل دماهای بالا تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد را دارا می باشد و نوعی عایق کندسوز است که در نزدیکی آتش شعله ور نمی شود و به توسعه آتش سوزی کمکی نمی کند.

پشم سنگ هیچ ضرری به محیط زیست وارد نمی کند و جزو بی ضررترین عایق ها شناخته شده است.هم چنین برای سلامتی انسان نیز هیچ اثر زیان باری ندارد و حساسیت ایجاد نمی کند زیرا در تولید آن مواد معدنی به کار برده شده است.

این عایق از انتقال سروصدا جلوگیری می کند و تحمل ان در مقابل صوت بالا است.استفاده از عایق پشم سنگ در مکان های مختلف مانند ساختمان ها،صنایع پتروشیمی،پالایشگاه ها،نیروگاه ها،کانال های هوا، عایق بندی لوله ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

عایق پشم معدنی سرباره

 

پشم سرباره نوعی پشم معدنی است که از ذوب سرباره کوره های آهن به دست می آید و یکی از پرمصرف ترین موادی است که در ساخت عایق های صوتی و حرارتی به کار برده می شود. این عایق از انتشار آلودگی صوتی جلوگیری می کند.

حدود ۳۰ درصد از حجم این عایق از سیلیس تشکیل شده است که وجود آن باعث رشته رشته شدن الیاف پشم سرباره است.

ذرات این الیاف بسیار ریز است که باعث می‌شود این عایق در برابر الکتریسیته مقاوم باشد و همچنین این عایق تحریک پوستی اندکی ایجاد می کند و بازگشت پذیری آن به محیط زیست سریع تر انجام می شود.

این عایق عملکرد حرارتی بالایی دارد و به دلیل داشتن اکسید های فلزی در برابر حریق بسیار مقاوم می باشند.

پشم سرباره علاوه بر مقاومت در برابر حریق ،مقاومت بالایی در برابر رشد قارچ و باکتری نیز دارند.

استفاده از مواد سرباره به عنوان ضایعات کوره آهن موجب بازیافت ضایعات می شود و هم چنین  هزینه فراوری عایق نیز کم می شود.از این عایق معدنی علاوه بر صنعت ساختمان در صنایع مختلف مانند پتروشیمی ،نفت،گاز و تاسیسات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

در عایق کاری های حجیم از این عایق استفاده می شود و ضریب انتقال صوتی و حرارتی آن پایین می باشد.

 

پشم شیشه

 

پشم شیشه از قدیمی ترین نوع عایق ها است که در مکان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.این عایق از ذوب شدن شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز انعطاف پذیری فرآوری می شود.

الیاف پشم شیشه به صورت رولی یا پانلی تولید می‌شود و برای مصارف مختلف به بازار عرضه می گردند.

این عایق جزو عایق های حرارتی است که مقاومت بالایی در برابر آتش و حرارت دارد.این ماده هیچ کمکی به توسعه آتش سوزی نمی کند و وقتی در معرض آتش قرار گیردبه هیچ عنوان گازهای سمی تولید نمی کند.

این عایق حرارتی،صوتی نوعی عایق سلول باز است که قابلیت جذب رطوبت را دارد در نتیجه اگر در مقابل رطوبت و نم قرارگیرد، باکتری و قارچ در بین الیاف آن رشد می کند.

پشم شیشه دارای چگالی های مختلف است و وزن بسیار سبکی دارد.این ماده به دلیل بافت الیافی خود عایق آکوستیک برای سقف و دیوارها محسوب می شود و با جذب سروصدا مانع از انتشار آلودگی صوتی می گردد.

از معایب پشم شیشه می توان به ایجاد مشکلات پوستی و تنفسی به دلیل مقاومت پایین آن در برابر رطوبت اشاره کرد. در عصر حاضر به کمک فناوری نانو در تولید پشم شیشه،این عایق از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.

عایق پشم شیشه در ساختمان سازی،عایق کاری دیوارها،سوله ها،سقف ها،مخازن کانال های هوایی،سیستم های آزمایشی و گرمایشی و کاربردهای صنعتی و… کاربرد دارد.

 

بهترین عایق حرارتی در بین عایق پشم معدنی

 

اگر چه هر سه عایق پشم معدنی حرارتی بسیار خوبی هستند اما به دلیل استفاده از سنگ بازالت در عایق پشم سنگ، مقاومت این عایق در برابر حرارت و آتش بالاتر می باشد و درنتیجه نسبت به دو نوع دیگر بهتر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments