آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

تفاوت پشم سنگ با پشم سرباره چیست؟

2018,04,16
تفاوت پشم سنگ با پشم سرباره چیست؟

پشم سنگ و پشم سرباره به عنوان پشم های معدنی شناخته شده اند.این عایق ها از مواد خام مشابه اما در نسبت های مختلف و توسط نخ ریسی یک ترکیب مذاب سنگ و سرباره به الیاف مقاوم در برابر درجه حرارت بالا تولید می شوند.

عایق پشم سنگ عمدتا از الیافی مانند سنگ آلومینوسیلیکات (به عنوان مثال ، بازالت ) انفجار سرباره کوره و سنگ آهک یا دولومیت تشکیل شده است. در همین حال عایق های پشم سرباره عمدتا از الیاف تولید شده توسط ذوب سرباره کوره های با ترکیبی از مواد افزودنی معدنی  به همراه یا بدون کلاسور و برخی از سنگ طبیعی تشکیل شده است. به طور معمول، عایق های پشم سرباره با استفاده از حداقل 70-85 درصد سرباره کوره تشکیل می شوند.

عایق پشم معدنی ، در دهه 1850 توسعه یافته و در سال 1875 در ایالات متحده این مواد به ثبت رسید و عایق پشم سنگ نیز نامیده می شود.استفاده از عایق های پشم سنگ در ایالات متحده در سال 1950 محبوبیت زیادی یافت و از سال (2008) تا به امروز هم در برخی از ساخت و سازهای جدید  در تولید مسکن، و در برنامه های کاربردی خاص مانند عایق سقف مسقف کم شیب کلیسای جامع و ….. مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق های پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ الیاف معدنی طبیعی است که به نظر می رسد مانند مواد پنبه ای سفید خرد شده است. (ممکن است در اصل توسط وزش باد در سراسر جریان گدازه از آتشفشان فوران تشکیل شده است. )

همانطور که در عکس زیر سمت چپ را میبینید عایق های پشم معدنی به طور کامل به رنگ سفید است. پشم سنگ مدرن متشکل از ترکیبی از سنگ آهک، سرباره زباله از کوره های انفجار فولاد و بازالت و یا دیاباز است. پشم سنگ از 4/3 سرباره فولاد و 25٪ سنگ بازالت تشکیل شده است. بعضی از تولید کنندگان پشم سنگ تقریبا به طور خالص از بازیافت سرباره فولاداستفاده میکنند.

پشم سنگ شبیه به تولید فایبرگلاس ، با حرارت این مواد و نخ ریسی آنها را به الیاف خوب که پس از آن اغلب در شکل الیاف خرد شده پاشیده در اعمال تولید شده تشکیل می شود.

پشم سرباره چیست؟

پشم سرباره الیاف شیشه ساخته دست انسان توسط نخ ریسی ، سرباره به الیاف عایق است. بعضی از تولید کنندگان پشم سنگ تقریبااز بازیافت خالص سرباره فولاد استفاده میکنند.

پشم سرباره ماده ای است که از بازیافت ضایعات ایجاد میشود(ضایعات کوره بلند ذوب آهن).

آیا پشم سنگ ، پشم سرباره و یا دیگر مواد عایق حرارتی حاوی الیاف آزبست است؟

گزارشی راجع به استفاده از آزبست در تولید پشم سنگ ، پشم سرباره و یا دیگر پشم های معدنی وجود ندارد.

چگونه به هنگام اسپری پشم های معدنی، پشم سنگ و عایق پشم سرباره

 از رطوبت و مشکلات مربوط به آن جلوگیری کنیم؟ 

از آنجا که این محصولات عایق فیبر و مواد معدنی اغلب با اسپری به عنوان یک دوغاب مرطوب بر روی سطوح ساختمان و یا به ساخت حفره استفاده میشود به هنگام استفاده از آنها باید توسط یک مانع موجب تاخیر بخار تحت پوشش تا زمانی که عایق خشک شود ایجاد شود.

ما توصیه می کنیم با استفاده از یک رطوبت سنج طولانی پروب از قبیل مدل های ساخته شده توسط Delmhorst ™ اطمینان بیابید که پشم سنگ اسپری شده به ساخت حفره خشک شده است .

تفاوت عایق های حرارتی پشم سنگ و پشم سرباره چیست؟

پشم سنگ و پشم سرباره هر دو از عایق های پشم معدنی هستند ولی تفاوت آنها در نسبت مواد به کار فته در تشکیل آنهاست به صورتی که پشم سنگ از 70 تا 75%و 25% مواد سرباره تشکیل میشود و این ترکیب در پشم سرباره متفاوت است و این نوع ترکیب موجب مقاومت بالاتر پشم سنگ و در نتیجه عایق صوتی بهتری نسبت به پشم سرباره است. پشم سرباره از 75%مواد سرباره از کوره بلند تشکیل میشود و میتوان آنرا از محصولات جانبی کارخانه فولاد دانست.ضریب انتقال حرارت در پشم سرباره در مقایسه با پشم سنگ بالاتر است و این موضوع موجب شده تا پشم سنگ عایق حرارتی مناسب تری نسبت به پشم سرباره باشد( هر میزان که ضریب انتقال حرارت هدایت کمتر باشد،راندمان عایق حرارتی بیشتر است). ضریب انتقال حرارت هدایتی در پشم سنگ w/mk 0.037 و در پشم سرباره w/mk 0.040 است.  میزان مقاومت حرارتی پشم سنگ در مقایسه با پشم سرباره و درگر عایق های حرارتی بالاتر است.

امروزه پشم سنگ و پشم سرباره بالاترین میزان کاربرد را در صنایع مختلف همچون نفت،گاز و پتروشیمی و ساختمان دارند و مناسب ترین عایق میباشند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments