آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

عایق کاری و کاهش مصرف انرژی

2020,09,21
عایق کاری و کاهش مصرف انرژی

برای آگاهی درباره کاهش مصرف انرژی از طریق عایق کاری همراه ما باشید:

صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از آن, موضوع جدیدی نیست. اخیرا این موضوع اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است به دلیل آن که ذخایر انرژی و سوخت های فسیلی رو به اتمام است. بنابراین افراد درسرتاسر دنیا در حال تلاش برای کاهش مصرف انرژی در صنایع و انواع مشاغل خود هستند.

در مورد صنعت ساخت و ساز نیز تلاش بر آن است که با عایق کاری سازه ها, از به هدر رفتن انرژی تا حد امکان جلوگیری شود.

روش هاي کاهش مصرف انرژي در ساختمان ها

در صنعت ساختمان سازی باید قبل از اجرای پروژه, میزان انرژی مصرفی بررسی شود. الگوی مصرف انرژی در ساختمان سازی را به 4 روش قابل اصلاح است. که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. اصلاح الگوهای رفتاری مصرفی توسط شهروندان
  2. استفاده از طراحی های معماری متناسب با اقلیم هر منطقه به منظور کاهش مصرف انرژی
  3. بالا بردن مقاومت و تحمل حرارتی ساختمان
  4. بهینه سازی سیستم های حرارتی, برودتی و روشنایی و استفاده از منابع انرژی های نو و خورشیدی برای تامین انرژی

کاهش میزان مصرف انرژی به شیوه طراحی معماری مناسب دارای مزایای زیر است:

  • به لحاظ اقتصادی به صرفه است
  • مناسب برای گروه مخاطبان طرح
  • اثر بخشی بالا

عایق کاري چیست؟

عایق کاری یکی از مهمترین مباحث در زمینه ساخت و ساز است. گرم ماندن خانه در فصل سرما و سرد ماندن آن در فصول گرم سال, و عدم تبادل انرژی با محیط, به کاهش مصرف انرژی بسیار کمک کننده است. به عنوان مثال به کمک عایق کاری می توان ساختمان را, در فصول سرد 5 درجه گرم تر و در فصول گرم 10 درجه خنک تر نگه داشت. بنابراین, علاوه بر کاهش مصرف انرژی از آلودگی های زیست محیطی نیز جلوگیری می شود.

یکی از عواملی که در عایق کاری بسیار اهمیت دارد, مقاومت و تحمل حرارتی عایق است. هر چقدر میزان مقاومت و تحمل حرارتی بیشتر باشد, عایق بهتر است و کمتر انرژی را از خود عبور می دهد. در نتیجه موجب افزایش صرفه جویی می شود.

ممکن است عایق های گوناگون هم مقاومت حرارتی برابری داشته باشند و هم میزان صرفه جویی شان در انرژی یکی باشد, اما به لحاظ اقتصادی و کاربرد با هم متفاوت باشند.

انواع عایق ها

عایق ها دو گروه اصلی دارند که روش کار آنها به طور کلی متفاوت است :

  • وجود حباب های هوا در ساختار عایق به منظور هدایت حرارت
  • تعبیه فاصله هوایی به اندازه 20 میلی متر از قسمت پشتی عایق به منظور بازتاباندن حرارت

چه جاهایی نیاز به عایق کاری دارند؟

به روش های زیادی می توان ساختمان را عایق بندی کرد. از عایق بندی درها و پنجره ها تا عایق کاری دیوار ها. در اینجا قصد داریم به عایق کاری دیوار ها و سقف ها بپردازیم:

سقف ها

سقف ها یکی از مکان هایی هستند که نیاز به عایق کاری دارند. مخصوصا خانه هایی که در طبقه آخر ساختمان هستند. به دلیل آن که روی آن ها باز است, به نسبت باقی طبقات بیشتر هدر رفت انرژی دارند.  با عایق کاری سقف ها میزان مصرف انرژی بین 35% الی 45% کاهش پیدا می کند.

دیوارهای خارجی

یکی دیگر از مکان هایی که نیاز به عایق کاری دارد, دیوار های خارجی ساختمان ها است. با عایق کاری دیوارهای خارجی, میزان مصرف انرژی تا حداقل 15% کاهش پیدا می کند.

کف

کف خانه ها, مخصوصا آن هایی که در طبقه اول ساختمان ها قرار دارند, به دلیل آن که زیر آن ها خالی است, میزان هدر رفت انرژی بالا است. با عایق کاری کف ساختمان ها میزان مصرف انرژی تا حداقل 5% در فصول سرد کاهش می یابد.

تاسیسات و لوله کشی

برای گرم نگه داشتن لوله ها و تاسیسات می توان از عایق هایی به نام “پشم سنگ” از نوع مدل پتویی آن استفاده کرد. این عایق ها به طور مخصوص برای لوله ها ساخته شده اند و نصب آسان و راحتی دارند.

 

بر اساس مقررات ملی کشور, امروزه تمامی ساختمان هایی که ساخته می شوند باید به اندازه کافی و طبق استاندارد ها عایق کاری شوند. کیزان عایق کاری در مقررات تعیین شده است که قبل از ساخت باید آن را مطالعه نمایید.

بر اساس مقررات ملی ساختمان ، تمامی ساختمانهایی که ساخته می شوند باید به اندازه کافی عایق کاري شوند. میزان عایق مورد نیاز در همین مقررات تعیین شده است.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments