آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

نحوه استفاده از مکعب های پشم سنگ برای گیاهان

2018,04,14

Rockwoolیک نام تجاری است. مفهوم عمومی آن پشم سنگ است. کلمه ای که بارها به گوشتان خورده است و فکر می کنید از آن فقط در صنعت ساختمانی استفاده می کنند، اما جالب است بدانید که یکی از کاربرد پشم سنگ، در کشاورزی است. همانطور که می دانید از سنگ بازالت در یک فرآیند برای پشم سنگ استفاده می شود که می توان آن به شکل مکعب برای این نوع کاربرد، تبدیل کرد. مکعب پشم سنگ دارای عرض 1 یا 2 اینچ و عمیق یک و نیم اینچی است که برای جوانه زدن دانه جهت کاشت گل استفاده می شود و سپس به خاک یا باغ هیدروپونیک وارد می گردد. اینگونه مکعب ها بهترین مکان به عنوان محیط رشد اولیه برای گیاهان کوچک می باشند. نکته خیلی مهم که باید به آن دقت داشته باشید، این است که پشم سنگ دارای pH بالایی است، بنابراین باید آب و یا محلول خود را به تناسب نیازهای گیاهان خود تنظیم کنید.

در ادامه مراحل و نکاتی را که باید در مورد استفاده از پشم سنگ بدانید را به صورت مجزا بیان می کنیم.

جوانه زدن دانه

pH آب را با یک کیت تست کنید. به طور معمول پس از افزودن 2 یا 3 قطره از محلول کیت به 1 لیتر آب، محلول به رنگ سبز در می آید. Ph بین 7 تا 8 معادل پشم سنگ معمولی است. تا زمانی که PH کیت بین 5.5 و 6.5 را نشان دهد ، قطره آب لیمو به آب اضافه کنید، این سطح PH را طیف وسیعی از گیاهان دوست دارند. آب با pH زیر 5 می تواند به الیاف پشم سنگ آسیب برساند. اگر PH زیر5 است، آب بیشتری اضافه کنید.
مکعب ها را در آب به مدت 1 ساعت بخیسانید. پشم سنگ شامل الیافی است که در صورت استنشاق برای ریه های انسان خطرناک هستند. استفاده از ماسک در هنگام استفاده از مکعب ها توصیه می شود.
دانه را در سوراخ بالای مکعب قرار دهید. دو دانه ی ریحان، کلم بروکلی، کلم، خیار، بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی و شش تا هشت دانه برای گیاهان استفاده کنید.
مکعب های حاوی دانه ها را در یک سینی در دمای 70 تا 80 درجه فارنهایت قرار دهید.
هر یک یا دو روز آنها را آبیاری کنید و یا یک محلول غذایی فرموله شده که برای رشد هیدروپونیک استفاده می شود به کار ببرید. دانه باید طی یک یا دو روز شروع به جوانه زدن کند. ریشه از طریق پایین مکعب قابل مشاهده است.
زمانی که قد گیاه 2 تا 3 اینچ است و سه یا چهار برگ دارد آنرا به درون خاک و یا باغ هیدروپونیک وارد کنید. بسیاری از گیاهان یک تا سه هفته وقت می برند؛ گوجه فرنگی و فلفل احتمالا یک هفته بیشتر زمان بگیرد.
نشاء:

یک سوراخ بزرگ در خاک کاشت و یا مخلوط برای کاشت مکعب حاوی نهال ایجاد کنید.
نهال خود را با آب ولرم آبیاری کنید.
مکعب دارای نهال را به داخل سوراخ خاک کاشت و یا مخلوط وارد کنید. مکعب باید کمی بالاتر قرار بگیرد؛ سطح مکعب نباید پایین تر از سطح خاک گلدان باشد. این حالت مانع از پوشش سطحی کامل و علت پوسیدگی ریشه است.

کاشت نهال:

یک شب قبل از برداشتن نهال، گیاه را به خوبی با آب ولرم آبیاری کنید.
یک برش 4 اینچی از ساقه سبز ایجاد کنید. ساقه برگهای نزدیک به ساقه اصلی نهال را قطع کنید تا یک تنه ی باریک داشته باشید، دقت کنید که به گره آسیب نرسد. برگ های بزرگ را از نهال جدا کنید. این کار راصبح زود انجام دهید تا گیاه فرصت کافی برای ذخیره آب داشته باشد.
ساقه ی نهال را تا ریشه در هورمون غوطه ور سازید. شما می توانید هم از پودر و هم از ژل استفاده کنید.
ساقه را در مکعب پشم سنگ بکارید و دقت کنید که انتهای گیاه از پایین بیرون نزند.
ظرف کاشت را سطح ظرف با پرلیت، ورمیکولیت و یا خاک گلدان پر کنید و گلدان رابه آرامی فشار دهید تا ترکیب صحیح داشته باشید.
مکعب را بر روی مخلوط کاشت قرار داده و مخلوط کاشت را آبیاری کنید تا جایگزین گردد.در صورت لزوم مخلوط رشد بیشتر بیفزایید.
گلدان تمیز بر روی گیاهان قرار داده و گلدان را روی یک صفحه گرم با دمای 80 درجه فارنهایت قرار دهید.
در زمان ظاهر شدن ریشه ظرف سرپوش را یک چهارم اینچ بردارید. درب را در روز بعد حدود یک دوم اینچ بردارید. سپس درب پوششی را بردارید و برای پیوند آماده هستند . ریشه ها معمولا پس از 14 روز ظاهر می شوند.
چیزهایی که شما نیاز دارید:

کیت تست pH

آب لیمو

مکعب پشم سنگ

دانه

قلمه

هورمون ریشه

نکته آخر

ازمحلول رشد هیدروپونیک در آبیاری گیاهان کوچک دارای محیط رشد مکعبی بزرگ استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments