آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

پشم سرامیک در صنعت

2018,07,25

پشم سرامیک و تاریخچه آن

پشم سرامیک در دهه 1960 در بازارهای اروپا با توجه به مقاومت بالای خود در برابر گرما و حرارت و خواص و ویژگی های فنی مورد توجه پیمانکاران در صنعت برای عایق کاری حرارتی قرار گرفت .

پشم سرامیک نسوز از الیاف آلومینیوم سیلیکات با قابلیت مقاومت بالا در برابر گرما و هم چنین انعطاف پذیری مناسب تولید می شود که بیشترین کارایی را در صنایع دارد .

پشم چیست ؟

به تجمع الیاف به صورت مرتب با طول و قطر متفاوت در صنعت پشم گفته می شود .

پشم سرامیک چیست ؟

الیاف سرامیکی همان فیبرهای آلومینیوم سیلیکاتی هستند که از اکسید سیلیس با آلومینیوم تولید می شود . در روند تولید ابتدا مواد تشکیل دهنده اصلی آن که همان اکسید سیلیس و آلومینیوم به نسبت برابر به صورت پودر باهم ترکیب می شوند و با گذشتن از صافی و فیلترهای متفاوت حرارت می بینند و ذوب می شوند و مواد مذاب به الیاف تبدیل می شود .

خاصیت آکوستیکی خوبی دارد و از آن به عنوان هم عایق حرارتی و هم صوتی استفاده می شود ، به صورت لایه سبک و نازک در داخل بدنه خودرو ها به کار رفته و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد . هم چنین به عنوان عایق حرارت در کوره ها استفاده می شود زیرا خاصیت ضد حریق دارد که می توان از آن به عنوان عایق ضد آتش در اکثر سازه ها استفاده کرد .

مقاومت آن در برابر شوک حرارتی بالا است این قابلیت سبب می شود که از این عایق در ترمز خودرو ها که میزان حرارت  بسیار شدید است ، استفاده گردد .

کاربرد های آن

از مهم ترین کاربرد های عایق حرارتی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد :

  • عایق حرارتی در دماهای بسیار بالا
  • از لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه می باشد
  • استفاده در صنایع متالوژی و خودرو سازی و پتروشیمی
  • استفاده در لباس های ایمنی به عنوان پارچه نسوز
  • استفاده در سقف کوره های صنعتی

مزایای نسبی پشم سرامیک

یکی از کاربرد های این محصول در پالایشگاه های گازی است که در مقطع عبور گاز داغ در واکنش هیدروکربن آروماتیک ها استفاده می شود . قابلیت انعطاف پذیری و برش و پرکننده مناسبی دارد و می تواند در برابر شوک های حرارتی و انتقال حرارت و گرما مقاومت داشته باشد . پشم سرامیک یکی از مناسب ترین و بهترین عایق های حرارتی به عنوان جایگزینی برای آزبست به حساب می آید .

 تاثیرمحصولات عایق حرارتی بر محیط زیست :

یکی از دلایل مفید بودن محصولات پشم شیشه بر محیط زیست این است که سبب کاهش آلودگی هوا می شود زیرا مصرف سوخت های فسیلی کم تر می شود . از بین عایق های حرارتی پشم سرامیک بی ضررترین و سازگارترین نوع با محیط زیست است .

عایق های حرارتی هیچ اثر مخربی بر روی لایه ازون بر جای نمی گذارد و بر روی گرمای کره زمین اثری ندارد .

نکات ایمنی دراستفاده از عایق های حرارتی :

رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب این عایق ها برای جلوگیری از تحریک های پوستی بسیار حایز اهمیت است . ممکن است در هنگام کار حساسیت های پوستی کوتاه مدت برای فرد ایجاد شود اما به سرعت برطرف می شود . اما رعایت نکات ایمنی به هنگام بسیار اهمیت دارد :

  • استفاده از ماسک و لباس و دستکش و عینک مخصوص
  • باز کردن پنجره ها و درب ها در حین کار
  • شستن دست ها با آب سرد بعد از اتمام کار