آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

پشم سنگ فله ای چیست چه کاربردهایی دارد؟

2021,07,17
پشم سنگ فله ای

پشم سنگ خام فله ای یا ایزوتروم‌ یک محصول فراوری شده از سنگ بازالت است.از ذوب کردن این سنگ پشم سنگ تولید میشود.این سنگ دارای بافتی سلولزی مانند بافت پشم شیشه است اما بسیار مقاوم تر از آن است.ماده اولیه مورد نیاز برای ذوب کردن سنگ بازالت ماده ای به نام کک است که بیشترین هزینه ذوب سنگ  را به خود اختصاص می‌دهد.

نحوه تولید پشم سنگ فله ای

برای تولید پشم سنگ ابتدا کک را داخل کوره ها سوزانده و از حرارت ایجاد شده توسط سوختن کک حرارت مورد نیاز برای ذوب کردن سنگ بازالت به دست می آید.

سپس این مواد مذاب را در دستگاه الیاف ساز تبدیل به رشته های نازک معدنی به قطر ۶ الی ۸ میکرون می کنند.

در ادامه کار آن  رشته های نازک به دست آمده در مرحله قبل را با دمای ۳۵۰ درجه پخت و با دستگاه پرس میکنند.

به این الیاف های نامنظم خارج شده  از کوره پشم خام فله ای می گویند. گاهی طول این الیاف به ۱.۵ متر می‌رسد.

و به دلیل اینکه هیچگونه عملیاتی روی این ماده انجام نشده است به آن پشم خام  گفته میشود این محصول به صورت فله ای روانه بازار می‌شود.

کاربردهای ایزوتروم یا پشم سنگ

از پشم سنگ فله ای می توان به عنوان عایق حرارتی و صوتی برای عایق کاری بین دوجداره ساختمان , بین درب های چوبی ,بین جداره های دودکش ها , منبع اگزوز اتومبیل ها و دستگاه های صنعتی و برای پر کردن فضاهای بدون شکل هندسی منظم استفاده کرد.

موارد استفاده از پشم سنگ خام

از پشم سنگ فله ای برای پر کردن حفره های نامنظم، در لنت ترمز خودروها، کوره ها،سردخانه ها،تونل ها،سازه های ارتعاش ساز یا در معرض ارتعاش، عایق بندی ضد آتش، صنایع کشتی و هواپیما ،فرهای تولید شیرینی و نانوایی و….استفاده می شود.

مزایای استفاده از پشم سنگ فله ای

این ماده از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه است وهرگز دچار آتش سوزی نمی‌شود به همین دلیل عایق ضد حریق محسوب میشود ولی در دمای بیشتر از ۱۳۰۰ درجه ذوب میشود.با این وجود به دلیل تحمل زیاد گرما عایق حرارتی بسیار خوبی به شمار میرود.

ایزوتروم باعث  به تاخیر افتادن آتش سوزی شده و باعث تسهیل در امداد رسانی برای خاموشی آتش میشود.هم چنین زمانی که دچار حریق شود هیچ دودی را از خود منتشر نمی کند.

پشم سنگ به دلیل بافت بسیار نازک و الیافی و همینطور چگالی بسیار سنگین صوت را به هیچ عنوان از خود عبور نداده ومیتوان به عنوان یک عایق صوتی بسیارعالی استفاده کرد.

انعطاف پذیر بودن،سبک وزنی،حمل و نقل آسان مقاومت بالا در برابر ویروس ها و باکتری ها عاری از هرگونه مواد شیمیایی مانند آزبست، از دیگر مزایای این محصول به شمار می رود.

مزایا و معایب استفاده از ایزوتروم

همان طور که در این مقاله اشاره شد استفاده از پشم سنگ مزایای بسیاری دارد و استفاده از آن برای سلامت انسان ها (از طریق کم شدن آلودگی‌های زیست محیطی و..)و همچنین نگهداری از محیط زیست بسیار مفید است.

این محصول نسبت به دیگر عایق ها ازجمله پشم شیشه تحمل دمای بیشتری دارد و موارد استفاده آن نیز بسیار وسیع است.  مقاومت در برابر آب و رطوبت از دیگر مزایای استفاده از سنگ پشم می‌باشد.

 

اما علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید پشم سنگ فله ای از الیاف بسیار نازکی تشکیل شده است که گرد و غبار ناشی از آنها برای انسان‌ها و حیوانات مشکلاتی از قبیل حساسیت های طولانی ،سوزش چشم و… ایجاد می‌کند. به همین دلیل در بسیاری از کشور ها  قوانین سختگیرانه ای برای ایمنی در کار با این مواد و تولید آنها لحاظ شده است.

 

برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات رعایت نکات ایمنی هنگام نصب، یعنی استفاده از ماسک و دستکش مخصوص، عینک و وسایل بهداشتی بسیار ضروری است. ممکن است هنگام نصب ذرات پشم سنگ وارد سیستم تنفسی یا چشم شوند که در این صورت حساسیت‌های پوستی، سوزش چشم و… برای فرد ایجاد می‌شود.

به طور کلی پیروی از نکات ایمنی و بهداشتی  در هنگام کار با پشم سنگ بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments