آدرس: تهران، اتوبان آزادگان، خیابان عرفان

(شرکت بازرگانی - تولیدی ایران پارس)

09123100775

کشاورزی به روش هیدروپونیک

2020,09,07
کشاورزی به روش هیدروپونیک

در مقاله قبل راجع به کشاورزی به روش هیدروپونیک کامل توضیح داده ایم . در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد مزایای کشاورزی به روش هیدروپونیک صحبت کنیم .

کشاورزی به روش هیدروپونیک در سراسر دنیا در حال انجام است و طرفداران بسیاری دارد .

مزایای کشاورزی به روش هیدروپونیک با استفاده از پشم سنگ

در کشاورزی به روش هیدروپونیک نیاز به شخم زدن  و آبیاری کردن نیست . بنابراین در مصرف آب بسیار صرفه جویی می شود و هزینه های آبی کاهش می یابد . زیرا محلول ها و مواد مغذی مورد نیاز گیاه به صورت مایع است و به راحتی قابل کنترل است .

همان طور که گفته شد , از بهترین بستر ها برای کشاورزی پشم سنگ می باشد . به دلیل عدم وجود مواد مغزی در پشم سنگ و خاصیت استریلی آن , هیچ گونه میکرو ارگانیسمی قادر به تجزیه پشم سنگ نمی باشد , بنابراین تحت تاثیر ترکیبات و مواد شیمیایی قرار نمی گیرد . و چون ماده ای خنثی است , هیچ گونه مواد سمی تولید نمی کند .

جالب است بدانید که از لحاظ زیست محیطی یکی از مناسب ترین گزینه هاست و به طبیعت هیچ گونه
آسیبی وارد نمی کند .

بستر مناسب برای کشت گیاه

به طور معمول از مواد کدر برای جلوگیری از تابش نور خورشید و همچنین پیشگیری از رشد خزه ها در اطراف ریشه گیاه در تمام جهت رشد می کنند , استفاده می شود . ازموادی مانند پشم سنگ , لوله پولیکا , کیسه های نایلونی سیاه و … استفاده می شود .

روند رشد گیاه در پشم سنگ

به دلیل ساختار اسفنجی و یا متخلل پشم سنگ , انتقال هوا به داخل آن به راحتی انجام می شود . همین خاصیت باعث آن شده است که رطوبت را به خوبی جذب و نگه داری کند . بنابراین هم هوادهی به بهترین شکل به ریشه گیاه انجام می شود و هم نگرانی از بابت کمبود آب دیگر وجود نخواهد داشت .

به دلیل بافت نرم پشم سنگ و وجود روزنه های بسیار در ساختار آن , ریشه گیاه به راحتی رشد می کند و هیچ مانعی بر سر راهش وجود ندارد .

علاوه بر این به دلیل کدر بودن پشم سنگ هیچ نوری به داخل آن وارد نمی شود .

همین خصوصیات ویژه باعث محبوبیت پشم سنگ به عنوان بستری مناسب برای کشت هیدروپونیک شده است.
ضخامت پشم سنگ برای کشت گیاه

در یک پشم سنگ با ضخامت 5 سانتی متر و دانسیته 50 می توانید به کاشت گیاهان با سایز کوچک و متوسط اقدام کنید . برای کاشت گیاهان با سایز بزرگتر باید از دو لایه پشم سنگ یا بیشتر استفاده شود .
سپس پشم سنگ را به داخل گلدان یا ظرفی برای نگه داری انتقال دهید .

معایب کشاورزی به روش هیدروپونیک

مهم ترین اشکالی که در کشاورزی به روش هیدروپونیک وجود دارد , هزینه بالا برای شروع و سرمایه گذاری این کار می باشد . در این روش باید از افراد متخصص کمک گرفته شود . همچنین نیاز به دستگاه های تمام اتوماتیک است .

علاوه بر این ها یکی از ویژگی های پشم سنگ وزن سبک آن است . به عنوان مثال یک پشم سنگ تخته ای با ضخامت 5 سانتی متر و دانسیته 800 کیلوگرم بر متر مکعب چیزی در حدود 4 کیلوگرم است .

کشاورزی به روش هیدروپونیک در منزل

شما می توانید با استفاده از پشم سنگ و هزینه های بسیار کمتری نسبت به ساخت گلخانه , در خانه خود به روش هیدروپونیک گیاهان مختلف و یا حتی سبزی و میوه بکارید .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments